Bye Bye Cassino - Reisverslag uit Cassino, Brazilië van Miele & Heidy - WaarBenJij.nu Bye Bye Cassino - Reisverslag uit Cassino, Brazilië van Miele & Heidy - WaarBenJij.nu

Bye Bye Cassino

Blijf op de hoogte en volg Miele & Heidy

03 Februari 2014 | Brazilië, Cassino

Maandag 3 februari

Vertrek bij Rick en Martha
Vanavond vertrekken we bij Rick en Martha vandaan. We gaan met de bus om 23.30 uur naar Punta del Este. Martha heeft voor ons de tickets voor de bus geregeld. Een bus met goede plaatsen waar we ook kunnen slapen, want het wordt een nachtelijke rit. Rond 6.00 uur komen we dan aan in Punta del Este. We zijn benieuwd. Verslag hierover volgt uiteraard later.
Wat hebben we allemaal beleefd bij Rick en Martha?

Na alle trips die we gehad hebben, was het tijd om echt vakantie te houden.
Paar keer een strandbezoek van ongeveer 2 tot 3 uurtjes en dan konden we weer gaan omdat er een grote zwarte wolk aan kwam. Dan kun je echt wel maken dat je weg komt, want het begint dan hard te waaien, dan klapt de regen uit de lucht vandaan en komt er onweer aan.
Maar buiten dat het hier best veel regent is het wel warm. Gemiddelde temperatuur zo’n 30 graden.
Dan is een buitje soms best even verkoelend.
Ook nog een keer een zandstorm op het strand meegemaakt. Die kwam binnen 5 minuten aanwaaien en je werd direct gezandstraald. Dus heel snel de spullen inpakken en in de auto gaan zitten. Heeft op zich ook wel wat hoor.

We zijn ook met Martha naar Rio Grande geweest om de stad te bekijken. Deze stad kun je vergelijken met Den Helder.

Het dorp Cassino heeft ook een centrum, wat bestaat uit winkeltjes, restaurantjes en een plein met allemaal kleine tentjes waar je ijs of crepes kunt kopen. Best grappig om te zien zo allemaal.
Ook staan er in de zomer alle dagen Indianen met allerlei zelf gemaakte dingen, zoals kettingen, oorbellen maar ook dromenvangers.
Aan het einde van de hoofdstraat richting het strand heb je nog een soort van bazaar met allemaal kleine winkeltjes. Deze gaan pas laat in de middag, na 16.00 uur open.
We zijn hier even wezen neuzen, maar waren snel klaar omdat een hoop nog gesloten was helaas.
Ook heb je in dorp leuke restaurantjes waar we geweest zijn met Rick en Martha.

Op dinsdag 28 januari zijn we met een groot koppel mensen, zo ongeveer 16 personen met een busje naar Pelotas gegaan. In deze stad heeft het neefje van Martha een Spaans restaurant genaamd Madre Mia(mijn moeder) waar we heel gezellig hebben gezeten, lekker hebben gegeten en uiteraard een lekker biertje hebben gedronken.
Het bier wat we hadden kwam uit een eigen brouwerij. Erg lekker, maar best zwaar bier. Dus niet te gek gedaan. Rond 0.30 reden we weer richting Cassino om vervolgens lekker te gaan slapen.

Woensdag 29 januari was een druk dagje in huize Wagemaker.
Het is de dag van Laura, de oudste dochter van Martha.
Zij is geslaagd voor opleiding en heeft in de avond de diploma uitreiking met aansluitend een gezamenlijk feest met alle geslaagden en genodigden.
De diploma uitreiking vond plaats in Rio Grande op de universiteit en het feest was in Cassino.
Ook wij mochten hierbij aanwezig zijn. Heel bijzonder om te zien en om mee te maken.
Per mentor kwamen de leerlingen binnen in een grote zaal.
Op een groot podium stonden rijen met stoelen (een beetje als een Amerikaanse diploma uitreiking zoals we van tv kennen) waar de leerlingen gingen zitten na binnenkomst.
Nadat alle leerlingen zaten moesten we opstaan en werd het Braziliaanse volkslied gezongen. De Braziliaanse vlag stond op het podium en alle leerlingen stonden met hun gezicht naar de vlag toe. Een fantastisch gezicht.
Na het volkslied stonden de leerlingen met de gezichten naar het publiek toe en werd er een eed afgelegd.
Daarna werden de leerlingen stuk voor stuk naar voren geroepen met opkomst van eigen gekozen muziek en werd het diploma uitgereikt. Heel bijzonder om dit mee te maken.
Na de uitreiking die best heel lang duurde was het tijd voor het feest.
Dit was in een grote zaal waar allemaal tafels en stoelen waren gereserveerd voor de genodigden.
Martha had allemaal zoete en hartige hapjes geregeld en we konden daar een drankje kopen.
Natuurlijk vonden wij dat Laura een cadeautje verdiend had met het behalen van haar diploma. We hebben in het dorp een kettinkje en een armbandje voor haar gekocht. Voor zo’n prestatie mag je best een mooi presentje krijgen. Ze was hier natuurlijk erg blij mee en deed het direct om na het open maken.
Rond een uur of twee zijn we naar huis gegaan, nog ff een biertje toe en naar bed.

In het weekend van 1 februari was er een groot festijn in het dorp ter ere van de godin van het water. Tegen het strand aan staat een groot beeld van deze godin.
Bij dit beeld brengen de mensen offers in de vorm van fruit, drank, kaarsen en bloemen.
Er is een groot grasveld dat vol staat met kleine koepeltentjes en wat grotere tenten waar een soort festival wordt gehouden.
Ook komen er op zaterdag onnoemelijk veel bussen met mensen uit de kleinere dorpjes aan die het feest meevieren en de godin eren.
Veel van deze mensen slapen op het strand in de bussen of in de kleine koepeltentjes.
Het strand is op zondag dan ook erg druk met de mensen die de zee in gaan en bidden tot de godin van het water. Best een bijzonder ritueel om te zien.
Ook op het strand vind je dan bloemen en fruit.

Zondag 2 februari was het tijd voor een bbq. Gezellig met Rick en Martha, de overburen (de zus van Martha met haar man) en Laura met een vriendin. Gelukkig zijn we op tijd begonnen want rond 20.00 kwam er uit de richting van Pelotas een hele grote zwarte wolk aan en begon het enorm hard te stormen, te onweren en te regenen. Dus snel alle ramen sluiten en naar binnen. Het heeft nog de hele nacht geonweerd.

Vandaag, maandag 3 februari, dus de dag om de koffers weer in te pakken om vanavond te vertrekken richting Punte del Elste

Rick en Martha, bedankt voor jullie gastvrijheid en we zullen jullie missen.

• 03 Februari 2014 - 16:38

À Harms :

Bedankt voor jullie mail iedere keer leuk om zo op de hoogte te blijven jullie hebben heel wat gezien ,en ok wel leuk zo bij jullie vrienden ,nou nu weer lekker nar huis ook weer fijn denk alles op zijn tijd ,nou hele goede reis terug groetjes van ons

• 04 Februari 2014 - 00:21

Kareltje :

Wat een mooi verslag en wat hebben jullie weer een hoop leuke dingen meegemaakt .
    Dus nu weer op weg naar het koude kikkerlandje zal weer vreemd zijn
    In ieder geval een hele fijne terugreis
    Groetjes van ons

• 06 Februari 2014 - 15:18

Ricardo:

Jullie hartelijk bedankt voor de gezelligheid die jullie meebrachten. Ik weet eindelijk wat Keezen is hhhhh