Itaipu Dam - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Miele & Heidy - WaarBenJij.nu Itaipu Dam - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Miele & Heidy - WaarBenJij.nu

Itaipu Dam

Blijf op de hoogte en volg Miele & Heidy

25 Januari 2014 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Donderdag : 23-01-2014

We rijden ‘s ochtends op tijd naar de Itaipudam, een van de grootste stuwdammen ter wereld. Bij aankomst blijkt dat je een gehele excursie had moeten boeken van tevoren, iets wat wij niet wisten, wij konden dus eigenlijk s ’middags pas terecht, dus geboekt voor half 2.
Wij gingen alvast in de entree hal wal wat plaatjes schieten van het hele proces van de Itaipu Dam. Ineens kwam de jongen naar ons toe lopen waar wij geboekt hadden voor de middag, er bleken 2 plekjes vrij te zijn voor de excursie die om half 11 begon met een Engelstalige gids dus helemaal super. Na een film te hebben gekeken van ongeveer een half uurtje werden we buiten aangesproken door onze Engelse gids, Heidy had slippers aan en dat mocht niet, dus hup Heidy mee met die man en kwam terug in fantastische werkschoenen. Na gefouilleerd te zijn stapten wij in de bus, die ons eerst naar een uitkijkpunt bracht van de gehele Itaipu dam. Daar konden wij alleen wat plaatjes schieten vanuit de bus want dit stelde niet zoveel vertelde gids, zonde van de tijd om hier uit te stoppen dus er staat vast heel wat te wachten.
De Itaipudam is de grootste waterkracht centrale van de wereld en is een gezamenlijke onderneming van Brazilië en Paraquay. Deze dam zijn ze begonnen met bouwen in 1975, en in 1985 kon er al gedraaid worden met een generator, in 2007 is alles gereed en nu draaien er 20 generatoren. 1 Turbine levert maximaal 700MW met 20 Turbines levert dat dus 1400MW op en wordt er een wisselspanning van 18KV opgewekt die vervolgens voor transport verhoogt wordt naar 500KV. Gemiddeld per jaar levert de Itaipu 95 Miljard KWh op, Paraguay neemt maar 7% van de opgewekte elektrische tijd af omdat een klein land is, Brazilië neemt de overige 93% af en koopt dus Elektrische tijd van Paraguay. Aan de Braziliaanse kant staan omzet stations voor het converteren van de in Paraguay 50Hz naar de in Braziliaanse gebruikte 60Hz. De Dam heeft een lengte van 8 Km daarvan is 2,8 Km van beton ( hoofddam, wateroverlaat en omleidingkanaal) de rest is van opgevuld met rotsen. De wateroverlaat gaan niet vaak open hooguit 1x per jaar en dan nog geen eens alle 3(dat is enkelt een keer gedaan puur voor de foto’s), De maximale overlaat heeft een capacitiet van 62 200m3/s . Wij hebben het complete proces gezien van besturing kamers tot de turbines die draaien op een diepte van 104 m, en waar het 42 graden celcius was. Het was een indrukwekkende en gaafe dag.

Vrijdag 24-01-14

Niet echt boeiend. De wekker stond om 03.00 uur om vervolgens uit te checken in ons hotel, de auto terug te brengen naar de verhuur maatschappij, die ons vervolgens naar het vliegveld in Foz do Iquacu bracht. We vlogen Van Foz Do Iguacu naar Curitiba en van Curitiba door naar Porto Alegra.
In Porto Alegre hadden we een wachttijd van 5 uur, dus hadden we tijd om met de taxi naar het winkel centrum Iguatemi te rijden in Porto Alegre. Dat is een onwijs groot winkel centrum met 3 verdiepingen dus daar konden wij ons wel vermaken. Om 13:45 vlogen wij van Porto Alegre naar Pelotas waar Martha ons weer op stond te wachten.
Nu verblijven we ongeveer 1 ½ week bij Rik en Martha en hier gaan we dan ook een beetje vakantie houden, dus weinig nieuws aankomende tijd uit Cassino.

• 25 Januari 2014 - 16:23

Kareltje :

Wat een fantastiche verslag was dit en wat een leuke foto''s
    En wat zien jullie onwijs veel .We genieten van de verslagen
    En nu lekker uitrusten want dat zal wel na deze dagen
    Geniet van de rust xxx Ome Karel en Tante Aat

• 25 Januari 2014 - 17:34

Marrydorrestijn:

Wat een schitterende foto,s ik kan ze alleen niet meer uit printen jammer,genieten jullie nu maar van de rust.

• 25 Januari 2014 - 17:49

Mam En Pap :

Wat zijn jullie reis verslagen mooi kijk er gewoon naar uit om wat te lezen van jullie super.
    Liefs xxx pap en mam

• 25 Januari 2014 - 18:03

A Harms :

nou jullie verhaal weer even gelezen .jullie hebben weer een hele hoop gezien en geniet nu nog even .nu even lekker uitrusten van deze drukke dagen ,groetjes van ons .nog geen heinwee naar nederland >

• 26 Januari 2014 - 16:13

Vanessa En Isabel :

Leuk zo te lezen wat jullie allemaal beleven! Mooie foto's! Isabel vindt de papagaaien erg mooi! Dikke kus! Liefs Vanessa en Isabel.

• 28 Januari 2014 - 10:37

Irene:

He miele en heidy, ziet er allemaal geweldig uit zeg, een mooie ervaring om niet te vergeten. Mooie foto's ook, geniet nog bij rick en martha en doe ze de groeten vanuit een winderig en steeds kouder wordend noord holland

• 31 Januari 2014 - 14:27

Hans Moorman:

Beste Miele en Heidy, volgens mij genieten jullie vreselijk van dit verre prachtige avontuur.

Wat een belevenis. groetjes uit Schagen en Heidy we redden hier echt makkelijk op kantoor hoor???????????
    Groet Hans

• 03 Februari 2014 - 09:08

Lida:

Ik heb alles gelezen, genoten van jullie reisverhaal en mooi foto's. Nog een paar dagen genieten en dan richting huis.